Szwecja: Pierwszy statek napędzany metanolem
Na Bałtyku pojawił się pierwszy na świecie statek zasilany metanolem. Jest to duży szwedzki prom „Stena Germanica” zabierający na pokład 1200 pasażerów i 300 samochodów. Obsługiwać on będzie codzienne połączenie pomiędzy szwedzkim Geteborgiem a niemiecką Kilonią.
Do niedawna statek poruszały silniki dieslowskie emitujące duże ilości min. siarki i pyłów. 26 Marca 2015 roku zakończyła się w Gdańsku trwająca od końca stycznia przebudowa jednostki. Wykonywała ją Gdańska Stocznia Remontowa SA. Głównym zadaniem była operacja usuniecia dotychczasowych silników oraz innych urządzeń oraz wstawienie na ich miejsce nowych, zbudowanych w Finlandii i napędzanych etanolem.
Prace wykonano bezbłędnie i w terminie. Gdańscy stoczniowcy od lat zajmują się statkami największego szwedzkiego armatora promowego, jakim jest Stena Line. Cała operacja kosztowała ok. 22 mln euro.
„Stena Germanika” wypłynęła z Gdańska z nowymi malowaniami na burtach. Są to zielone fale symbolizujące w pełni przyjazną środowisku jednostkę. Emisja przez statek szkodliwych związków zmniejszyła się niemal o 99 proc. Jeśli koncepcja nowego napędu sprawdzi się, zapowiedziano przebudowę w Gdańsku kilkudziesięciu pozostałych jednostek armatora. Stena Line obsługuje od 1995 r. połączenie promowe pomiędzy Gdynią a Karlskroną.
Źródło: materiały pochodzą ze strony stockholm.trade.gov.pl
Fot: stockholm.trade.gov.pl