REKLAMA
Transfer Go - tanie przekazy pieniężne


Kreatywna Polska – rozwój innowacyjności w Polsce

Kreatywna-Polska-rozwoj-innowacyjnosci-w-Polsce

Spotkanie w Pałacu Prezydenckim ws. innowacyjności w Polsce

 

O rozwoju innowacyjności w Polsce mówiono w środę podczas spotkania „Kreatywna Polska”. W debacie w Pałacu Prezydenckim w Warszawie wzięli udział przedstawiciele sektora publicznego i prywatnego.

Spotkanie „Kreatywna Polska” to pierwsze z serii spotkań dotyczących innowacyjności w Polsce. Organizatorem spotkania było biuro ds. dialogu społecznego przy Kancelarii Prezydenta RP. W debacie wzięli udział teoretycy i praktycy, m.in. przedstawiciele ministerstw, przedsiębiorstw, a także świata nauki.

„Chcieliśmy odbyć takie spotkanie, aby nieco doprecyzować, czym jest ta innowacyjność, na której naprawdę nam zależy. Co się kryje za stwierdzeniem +innowacyjna gospodarka+” – wyjaśnił podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP, Wojciech Kolarski. Dodał, że według niego pojęcie „innowacyjność” jest używane tak często, że zaczyna „zaciemniać rzeczywistość, zamiast ją wyjaśniać”.

Jeden z prelegentów, prezes zarządu spółki Publicon, Szymon Sikorski zwracał uwagę, że prawdziwie innowacyjne pomysły – np. takie jak podbój Marsa czy rozwój sektora kosmicznego – rzadko wychodzą z sektora prywatnego. „To sektor publiczny do tej pory napędzał i powinien napędzać innowacje i kreatywność” – powiedział.

Na przykładzie sektora informatycznego mówił, że nie zawsze prywatne osoby są skłonne ryzykować i stawiać na innowacje. „Korpokultura zabija mocno kreatywność. Zginęła moda na oddolną przedsiębiorczość, (…) na garażową kulturę tworzenia nowych produktów i innowacji” – ocenił Szymon Sikorski odnosząc się do tendencji, które zauważa w dużych miastach.

Jednak jego zdaniem innowacyjność silnie kojarzona jest z dużymi miastami. „To wielkie zadanie – pomyśleć, co zrobić, by system wspierania innowacyjności zdecentralizować” – wskazał. Podkreślał też, że ważne jest to, by chwalić się produktami polskimi. Według niego brakuje dumy z polskich produktów.

Prezes Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT, Ewa Mańkiewicz-Cudny zwracała uwagę, że polska szkoła nie kształci ludzi, którzy myślą kreatywnie. Inną kwestią, którą poruszała, było to, żeby przy tworzeniu regulacji prawnych bardziej uwzględniać opinie inżynierów. „Należałoby o tworzenia prawa gospodarczego zaprosić praktyków” – powiedziała.

Z kolei prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Bożena Lublińska-Kasprzak wskazywała na niedopasowanie potrzeb przedsiębiorstw i ofert rynku pracy. „80 proc. firm, które szukają co roku pracowników, nie znajduje ich na rynku pracy” – powiedziała, zaznaczając, że w tym samym czasie jest bardzo dużo osób, które pracy szukają. „A jeśli firmy nie będą miały pracowników, to nie będą mogły rozwijać innowacyjnych projektów” – wyjaśniła.

Zwróciła uwagę, że innowacyjności nie pomaga też nadmierna liczba przepisów.

Źródło: PAP Nauka w Polsce | www.naukawpolsce.pap.pl
Fot: freeimages.com

Skomentuj artykuł